lördag 12 oktober 2013

Chins-teknik

Chins är en relativt tung övning som ställer stora krav på styrka. Resultatet blir att många sprattlar vilt med benen och skjuter upp hakan för att till varje pris nå upp till stången med hakan. Inledningsvis kommer en sådan teknik göra att man orkar fler repetitioner, men det är ett väldigt ineffektivt sätt att utnyttja kraften från rätt muskler på. Förr eller senare kommer det dessutom sannolikt att leda till smärta och problem med axlar, nacke och rygg.

Korrekt teknik bygger huvudsakligen på att fixera skuldra och ryggrad i en stabil position. Ryggraden stabiliseras i relation till bäckenet med hjälp av att man spänner rumpan och i relation till bröstkorgen med hjälp av att man spänner magmusklerna. Benen skall vara raka och nacken skall vara neutral. Korrekt position för skuldran är bakåt/nedåt. Spänn musklerna mellan skulderbladen och håll bak och ned skuldrorna.

På Sportlife Rollsbo har vi en maskin där man kan göra denna övningen lättare med hjälp från vikter som pressar kroppen uppåt. På STC får man motsvarande effekt från olika tjocka/starka gummiband som hjälper till att driva kroppen uppåt.

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag undrar två saker;
    Vad får man för skillnad av att byta grepp? Jag känner ju själv att ett supinerat grepp involverar biceps mycket mer, men förflyttas ryggbelastningen på något sätt också?
    Jag brukar använda gummiband på STC. Jag går dock upp på en låda och för in ena benet böjt, så att det sitter runt smalbenet. Sedan brukar jag köra med båda benen böjda. Jag ser dock till att hitta en höjd där det är möjligt för mig att sträcka ut armarna helt. Får jag ändå ut en sämre effekt av att benen inte är raka? Borde jag sätta in foten i gummibandet istället?

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Den huvudsakliga skillnaden är biceps. Ett supinerat grepp innebär en position där kraften från biceps kan utnyttjas effektivare. Mer nyttjad kraft från biceps gör att man orkar fler reps och anstränger biceps mer.

    Om ditt mål är att göra Chins utan gummiband bör din teknik med gummiband likna den utan gummiband så mycket som möjligt. Att placera foten i gummibandet innebär mer hjälp, så i så fall bör du byta till ett smalare/svagare.

    SvaraRadera
  3. Då handlar det med andra ord mest om hur mycket man vill isolera ryggen under övningen. Då kan jag fortsätta med supinerat grepp och ändå veta att jag inte missar någon del av ryggen, som jag annars hade fått med. Skönt!
    Då ska jag nog testa ett annat gummiband och lirka in foten till nästa gång.
    Väldigt bra blogg, för övrigt! Jag gillar bredden på materialet och hur detaljerat och ingående du förklarar allt!
    Kommer du att demonstrera bänkpress också?

    SvaraRadera
  4. Ja, det stämmer. De flesta brukar även lättare klara av att bibehålla axlarna i en korrekt position vid ett supinerat grepp.

    Tack! Mycket roligt att höra.

    Ja, bänkpress kommer förmodligen relativt snart.

    SvaraRadera