söndag 13 oktober 2013

HIIT med C2 Rodd

Sedan ett par månader tillbaka avslutar jag varje träningspass med högintensiv intervallträning. Syftet är att öka min kardiovaskulära kapacitet med minsta möjliga träningsmängd. En gång per vecka innebär detta 3 x 500m C2 Rodd. För mig tar det mellan 1:40 och 1:50 att ro 500 meter. Mellan varje 500m vilar jag en minut. Den höga intensiteten och korta varaktigheten lämpar sig mycket bra för den som vill förbättra sin kondition utan att kompromissa med sina chanser att öka i styrka och muskelmassa.

När du använder dig av en av dessa roddar skall du börja med att ställa in fotstödet så att det passar din skostorlek. Justera inställningen så att tårna är kant i kant med övre kanten på fotstödet.
Justera sedan motståndet på höger sida av den stora runda fläkten längst fram. För kortare sträckor utgår jag alltid från att sätta motståndet på max (10).
När allt är inställt och själva träningen skall börja gäller det huvudsakligen att försöka bibehålla en så neutral ryggrad som möjligt samt en stabil skuldra. Fatta handtaget med ett brett grepp och dra mot den delen av kroppen som tillåter underarmarna att ha samma vinkel som kedjan, då utnyttjar du din kraft som bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar