fredag 4 oktober 2013

Mera marklyft

Här kan ni se det tyngsta setet marklyft från dagens träning. Tyvärr är det sällan man ser riktigt bra teknik i marklyft. Min teknik ser förmodligen i de flestas ögon mycket bra ut, men den är absolut inte perfekt. Det vanligaste misstaget är att inte bibehålla ryggraden i en neutral och stabil position genom hela lyftet. Längst ner i rörelsen rundar många ländryggen, vilket utsätter diskarna i ryggraden för otroligt skadlig påfrestning. Det är fullt möjligt att göra fel i många år utan smärta, kroppen tål vanligtvis ganska mycket vanvård, men förr eller senare blir det mer än kroppen klarar av. Gör om och gör rätt!

Det kanske inte syns, men min ryggrad är inte helt fixerad genom hela lyftet på alla repetitioner i denna videon. Det känner jag själv. I detta fallet beror det helt enkelt på att jag inte har styrkan till det. Jag har gjort fyra set på 50, 60, 70 och 80kg innan och har sedan inte kraft att göra en perfekt femma på 90kg.

Mitt mål är inte att lyfta så tunga vikter som möjligt till varje pris. Det har inget värde för mig, bara onödiga risker. Jag vill bli starkare och successivt klara av att lyfta tyngre vikter med perfekt teknik så att jag kan fortsätta att träna hårt resten av mitt liv utan smärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar