fredag 18 oktober 2013

Tabata Sprawl-Hopp

Här är en annan övning som jag använder mig av för konditionsträning. Jag brukar köra klassiska Tabata-intervaller där jag varvar 20 sekunder arbete med 10 sekunder vila i åtta ronder. Jag har stramat upp tekniken lite extra det sista och gör inleder varje repetition med en strikt knäböj istället för att låta ryggen böja sig när jag sträcker händerna mot golvet. Förutom att detta är bättre för ryggraden, blir det dessutom mer ansträngande. När händerna landar på golvet gäller det att spänna musklerna som stabiliserar skuldrorna och när fötterna landar i den bakre positionen gäller det att spänna lår, rumpa och magmuskler ordentligt. Om man inte gör detta blir rörelsen snabbt mycket okontrollerad och risken för  snedbelastningar ökar drastiskt. Övningen ser inte särskilt märkvärdigt ut, men efter några intervaller så har pulsen stigit rejält.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar