måndag 4 november 2013

Framgång i Front Squat

Idag var det dags för knäböj igen. Förra veckan blev det (efter uppvärmning) 5x5 på 70kg i Front Squat och eftersom jag inte har lagt mycket fokus på denna övning tidigare är planen att köra den varje pass så länge jag fortsätter att utvecklas. Planen idag var att återigen köra 5:or i samtliga set,  samma uppvärmning som sist (20, 40, 50 och 60kg) men sedan köra de sista fem seten tyngre än sist. Det gick bättre än vad jag vågat hoppats på och de fem tyngsta seten var på 70, 80, 75, 70 och 70kg. Jag längtar till nästa pass.

Just, det ja... jag satte personligt rekord i kontrollerade Knees 2 Arms efteråt också. Innan har jag gjort 12 som bäst, idag blev det 15. Det är förmodligen den nya utmaningen för magmusklerna och höftböjarna från från GHD-Sit ups:en som ligger bakom den utvecklingen ...plus att jag har skalat bort ett par kilo fett det senaste också.

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Inga dåliga ökningar på ett enda pass heller!

    Jag körde förra veckan knäböj och testade själv att använda mig av stödarmarna på skivstångsställningen, så som du har använt Power Cage i tidigare videos. Jag bestämde att stången skulle ta i stödet vid varje rep, så att jag inte fuskade med djupet när det blev tungt. Jag sänkte vikten med ca 25% från passet innan och blev minst lika ansträngd som tidigare. Det kändes stimulerande att kunna köra knäböj till failure - under sista repet fick jag inte upp stången igen.

    SvaraRadera
  2. Tack. Nej, det var en bra ökning. Trots att jag inte upplevde någon större marginal veckan innan kändes det faktiskt inte tyngre.

    Ja, det är bra att ha något konkret som bekräftar djupet för att inte riskera fuska eller lura sig själv och bli osäker på hur bra man egentligen presterar. Det blir lätt så när man jagar tyngre vikter.

    SvaraRadera