måndag 11 november 2013

Front Squat och nya skor

Idag stod det Front Squat på schemat och i videon kan ni se det tyngsta setet av totalt 10st. Jag gjorde 5 repetitioner på 20, 45, 55, 65, 75, 85, 75, 70, 70 och 70kg, vilket är en väsentlig ökning från förra veckan. Jag klarade inte av att hålla ryggraden neutral på sista repetitionen på 85kg, så nästa vecka blir det inte tyngre, utan samma vikt och bättre teknik istället.

Jag skall även minska antalet set innan det tyngsta setet från fem till tre och på så sätt förhoppningsvis behålla den prestationshöjande effekten, men minska den utmattande effekten. Syftet med så många "uppvärmningsset" fram till idag har varit teknikinlärning, eftersom det fortfarande är en relativt ny övning för mig. Jag känner dock nu att jag har tillräckligt bra koll på tekniken att det borde räcka med tre set innan det tyngsta nästa pass.



Idag var det dessutom premiär för mina nya skor. Den platta och hårda sulan ger en mycket stabil grund att stå på för tunga lyft. Utöver detta ger även den förhöjda hälen bättre förutsättningar när det gäller att komma in i en djup bottenposition vid knäböj. Jag har visserligen bra rörlighet i mina fotleder, så jag märker inte av en lika dramatisk effekt som andra gör, men det kommer ändå att assistera mig till viss del i somliga lyft.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar