måndag 18 november 2013

Kameran adderar 4 reps?

Planen med dagens Front Squat var att köra färre uppvärmningsset och samma vikt som förra passet på de tyngre seten, men med bättre teknik. Första setet på 85kg kändes dock tyngre än senast och jag valde att avbryta efter andra repetitionen. Det finns ingen anledning till att jag skulle vara svagare än senast. Kanske var uppvärmningen inte tillräcklig? Jag valde att minska till 75kg och göra 5 extra strikta repetitioner med en liten paus i bottenpositionen. Det är det första setet i videon.

För att hålla motivationen uppe valde jag att utföra nästa set med en teknik som inte är jämförbar med förra veckans prestation. Jag gjorde en 5:a på 60kg med maximalt djup. Jag hade kunnat göra det tyngre, men eftersom detta utsätter mitt bäcken och min ländrygg för extra riskabel påfrestning ville jag vara försiktig. Så här i efterhand när jag tittar på videon kan jag konstatera att jag lyckas hålla ryggraden i en bättre position än vad jag har klarat tidigare med detta djupet.

Efter detta bestämde jag mig för att försöka mig på nytt PR (personligt rekord). Det kan tyckas ologiskt att försöka sig på det när man precis konstaterat sig svagare än förra passet, men eftersom jag har satt tidigare PR efter att ha gjort flera ansträngande set, så räknade jag med att ha ganska bra marginal till mitt egentliga max. Tidigare har jag klarat 90kg och idag blev det 92,5kg.

Till sist blev det ytterligare ett PR med 20 repetitioner Knees 2 Arms. Man brukar ju säga att kameran adderar typ 4kg till utseendet. Här adderade den 4 extra repetitioner istället :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar