tisdag 18 februari 2014

100kg Ass 2 Grass Front Squat

Igår fick jag upp 100kg ...och det gick lättare än 95kg för två veckor sedan.

torsdag 13 februari 2014

Bänkpressteknik - Checklista

Bänkpress är en av mina svagaste grenar. Några nya små justeringar av tekniken har dock gjort den till en av mina nya favoriter. Här kommer min checklista för bästa möjliga prestation i kombination med längsta möjliga rörelseomfång:

1. Greppa stången tillräckligt smalt för att få ett långt rörelseomfång, men inte smalare än att underarmarna kan vara nära lodrät vinkel genom hela rörelsen samtidigt som vinkeln mellan överarmarna och kroppen är 45 grader i bottenpositionen. I praktiken innebär detta ofta ett drygt axelbrett grepp.

2. Stabilisera skuldrorna genom att trycka dem ner i bänken och i riktning mot höften.

3. Stabilisera skuldror ytterligare samt stabilisera axellederna genom att utåtrotera axellederna. Detta innebär att armbågsvecken vinklas mot ansiktet och armbågarna vinklas från ansiktet. Det är denna utåtrotation som ger den 45-gradiga vinkeln mellan överarmarna och kroppen i bottenpositionen. Man brukar även likna rörelsen med att man försöker bryta sönder stången med händerna.

4. Spänn magmuskler och rumpan för att stabilisera bröstkorgen, höften och ryggraden.

5. Vinkla handlederna så att stången ligger i linje med underarmarna.

6. Starta den nedåtgående rörelsen med stången i linje med övre delen av bröstet (lodräta armar).

7. Sänk stången mot och nudda nedre delen av bröstet (lodräta underarmar).

torsdag 6 februari 2014

95kg Ass2Grass Front Squat

Utvecklingen i knäböj går bra, speciellt i Front Squat. I måndags klarade jag 95kg med maximalt djup, vilket ni kan se i videon nedan. 

onsdag 5 februari 2014

Min första Muscle up

Jag överraskade alla inklusive mig själv när jag helt plötsligt gjorde min första muscle up i söndags. Jag skämtade om att klara det genom att överraska mig själv och göra det helt oförberedd, vilket jag fem sekunder senare gjorde. Jag har tränat på olika moment i rörelsen vid ett par tillfällen, men bara försökt mig på hela rörelsen en gång, vilket inte var i närheten av att lyckas. Nu när jag väl klarade det kändes det lätt. Videon visar den tredje. De två första gjorde jag i ett par lägre hängande ringar, vilket inte filmades.