söndag 4 maj 2014

Chia-Pudding

Nu, ett år efter att jag hörde talas om Chia-pudding fick jag till slut tummen ur och testade att göra en. Jag utgick från ett av de första recepten jag hittade och anpassade det lite efter vad jag själv trodde skulle bli godast:

1dl Santa Maria Extra Creamy Coconut Milk
1dl Mandeldryck
0,5dl Chia-frön
2tsk Kung Markatta Ekologisk Kakao
2krm Vaniljpulver
1msk Stevia (ej med i bild)

Vispa ihop alla ingredienser och låt stå i kylskåpet i allt från 15 minuter till flera timmar. Chia-fröna verkar suga åt sig den mesta vätskan ganska fort, men det verkar också som om processen fortsätter lite till om man ger det flera timmar.

Chia-frön innehåller mycket protein, bra fett samt fibrer, vitaminer och mineraler. Jag är osäker på hur mycket av detta som kroppen kan tillgodogöra sig, men som en nyttig efterrätt tycker jag att det är en fullträff. Många nyttiga(re) godsaker är ofta inte tillräckligt goda för att vara värda besväret enligt mig, men denna kommer jag helt klart äta lite då och då. Jag skall fortsätta testa lite olika recept och smaker och hittar jag någon ny favorit så säger jag till :)

Denna portionen innehåller cirka:

32g fett
12g protein
23g kolhydrater (varav det mesta är fiber)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar