söndag 18 maj 2014

Träning skall inte vara roligt

Om du har roligt när du tränar samtidigt som du får de resultat du önskar kan jag inget annat än gratulera. Detta inlägget är riktat till de som väljer träning efter vad de tycker är roligt och har orealistiska förväntningar på vad den träningen kan ge dem i form av resultat.

Alla som anammar påståendet att "träning skall vara roligt" är så gott som dömda att aldrig få mer än mediokra resultat från sin träning. Visst, alla kanske inte har så högt uppsatta mål, utan kanske mest tränar för att över huvud taget röra på sig. I många fall borde denna aktivitet i så fall kallas för lek, inte träning, speciellt om man skrattar mycket undertiden.

Jag tycker det är roligt att planera träning. Jag tycker det är roligt att diskutera träning. Alla inklusive jag tycker det är roligt att se utveckling och resultat från träning, men själva utförandet av träningen är ofta allt annat än rolig. Träning som är kapabel att generera bra resultat är obehaglig, ibland extremt obehaglig. Man lär sig uppskatta det obehaget till viss del eftersom man vet att det leder till något gott, men roligt är det fortfarande inte.

Att utföra denna hårda träning tillsammans med andra som tränar lika hårt kan dock bringa mycket glädje. Det roliga sker då innan och efter träningen, inte undertiden.

Den hårda träningen utgör en bråkdel av dygnets alla timmar. Det finns gott om tid att skratta på och betydligt mer underhållande saker att skratta till. De som tränar hårdast skrattar också ofta hårdast enligt mina erfarenheter.


Vilken bild känner du igen dig i?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar