söndag 17 augusti 2014

Funktionell träning - Del 2 Featuring Ordpolisen

För drygt två år sedan skrev jag ett inlägg om "funktionell träning" som du kan läsa här. Det inlägget var tänkt som en introduktion på ämnet och handlade huvudsakligen om just orden "funktionell träning", vars bruk jag kallade för okunnigt och vilseledande. Så här drygt två år senare har det inte skett så mycket på den fronten och min inställning är den samma. Syftet bakom vissa rekommendationer som går under benämningen "funktionell träning" kan vara lämpliga, men uttrycket är fortfarande ytterst olämpligt. Den som använder uttrycket borde erkänna sig okunnig eller skämmas.

Som en liknelse hade jag vid ett tillfälle en diskussion om kosttillskottet EAA (essentiella aminosyror) med en person som arbetar i träningsbranschen. Detta var många år sedan och personen hade inte sett tillskottet tidigare. Han granskade innehållet och påpekade att aminosyran glutamin saknades, varpå jag svarade: Nej, den innehåller bara de essentiella aminosyrorna, varpå han svarade: Men jag tycker att glutamin är essentiell. För er som inte redan vet kallas de aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv för essentiella och övriga för icke essentiella. I detta fallet stjäl alltså personen den officiella benämningen av något för att beskriva sin åsikt om motsatsen. Tydligare exempel på hur fel det kan bli med godtyckliga ordval för att beskriva saker finns nog inte.

För drygt tre år sedan skrev jag tre inlägg om skillnaden mellan maskiner och fria vikter som är relevant i sammanhanget "funktionell träning".


En aspekt som jag har omvärderat på senare tid är rörlighet och goda rörelsemönster. Jag har aldrig ignorerat den, men tidigare har jag oftare anpassat träningen efter rörligheten istället för att anpassa rörligheten till träningen. I praktiken fungerar det ofta väldigt väl med hänsyn till att utveckla styrka och muskelmassa samt medföljande effekter. Det vanligaste exemplet är att välja en sittande hantelpress på bänk med något bakåtlutat ryggstöd istället för en stående press med stång.

Svagt skelett och svaga muskler leder till mycket bekymmer och nästan vilken korrekt utförd styrketräning som helst kan hjälpa detta. Jag upplever dock att dåliga rörelsemönster är ett lika stort bekymmer hos många och då kan vissa övningsval vara bättre.

Träning med fria vikter har under banderollen "funktionell träning" påståtts inte bara göra kroppen och musklerna starkare, utan även allmänt bättre fungerande i vardagen (bättre rörelsemönster?). Detta har dock ofta motiverats på ett sätt som får en att tro att det är övningarna i sig som skapar denna effekt, vilket det naturligtvis inte är. Övningarna måste kombineras med korrekt teknik samt förståelse för belastningens effekt på kroppen. Detta kan låta självklart, men enligt mig betonas det alldeles för lite och saknas ibland helt och hållet.

Förhoppningsvis upplevde ni detta som en fortsättning och inte bara en repetition av vad jag har skrivit tidigare. Håll utkik efter del 3 som jag förhoppningsvis finner tid till att skriva inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar