fredag 8 augusti 2014

Marklyft - Videoanalys

Marklyft är en klassisk basövning som ofta ses som ett självklart val att inkludera i sin träning. Som med alla andra övningar är tekniken och utförandet avgörande för optimal prestation och minimal skaderisk. Skaderisken är extra relevant då ett marklyft potentiellt innebär mycket tunga vikter samt en stor utmaning för musklerna som bibehåller ryggraden i en korrekt position. Man bör naturligtvis undvika potentiell skadlig belastning på kroppens samtliga leder, men om det är något som man skall vara extra noga med så är det ryggraden. Tunga vikter och en ryggrad i en dålig position är en kombination som bör undvikas till varje pris.

Kroppen är generellt ganska stryktålig och vissa kan träna med dålig teknik i många år utan att uppleva problem. Det är dock oftast bara en tidsfråga. Förr eller senare så smäller det, och då är det kanske försent att tänka om. Hur många kilon på stången är en allvarlig ryggskada värd?

Listan kan göras lång, men här kommer en kort check-lista för en bra marklyft-teknik:

1. Bibehåll en neutral ryggrad genom hela rörelsen! (inklusive nacke och huvud)
2. Bibehåll stången nära kroppen genom hela rörelsen
3. Fokusera tyngden på hälarna
4. Positionera kroppen så att axlarna är något framför stången i bottenläget

Videon nedan är gjord i en app som heter Coach's Eye. Den är ett spontant test och på inget sätt en komplett analys eller en proffsig produktion, men förhoppningsvis lär den någon något. Appen är annars ett bra verktyg för att förmedla teknik, så det kan hända att det kommer flera liknande videor framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar