onsdag 3 september 2014

Senaste nytt

Som väldigt många andra var jag förkyld i helgen, men som tur var gick det ganska snabbt över. Som om det inte skulle räcka har jag haft en olustig känsla i ländryggen sedan i torsdags. Jag testade vertikalhopp från sittandes på smalbenen för första gången i onsdags och förmodligen var det den explosiva rörelsen i en ovan position som ryggen inte tyckte om. Sedan dess har jag kört min mobilisering samt suttit i massagestol nästan varje dag och idag känns ryggen bra igen. Jag undvek marklyft i fredags samt knäböj i måndags för säkerhet skull. Idag stod pressövningar på schemat, men jag började passet med lätta knäböj och marklyft för att se hur det kändes. Det kändes bra.

Jag har skiftat fokus från bänkpress till stående press de senaste veckorna. Detta genom att helt enkelt byta plats på dem. Jag kommer förmodligen att fortsätta med det minst en vecka till. Detta har gjort att jag hanterar mer vikt i stående press och mindre vikt i bänkpress, vilket vem som helst kan räkna ut. Syftet förutom ren variation är att vänja mig vid att hantera tyngre vikter över huvudet, vilket förhoppningsvis kommer att hjälpa mig prestera bättre även i andra övningar över huvudet.

För ett par månader sedan flyttade jag några tusen kilon med vikter på jobbet och fick efter det också problem med ryggen. Den gången tog det lite längre tid samt ett par naprapatbehandlingar innan allt var bra igen. Jag tränade regelbundet hela tiden, men jag undvek marklyft och knäböj. När jag väl kände mig bra igen kom jag tillbaka till den "vanliga" fullständiga träningen ganska fort och satte dessutom några oväntade rekord.

Ryggen fortsätter med andra ord att krångla lite då och då, men eftersom jag med ganska stor säkerhet vet vad som orsakar det, och ganska snabbt blir bättre igen känner jag ingen oro. Mobiliseringen har hjälpt mig mycket då jag klarar av att göra saker nu som jag tidigare antingen inte alls hade klarat, eller som jag hade fått garanterade bekymmer från att försöka mig på. Nästa steg mot mindre bekymmer ligger i att bli mer symmetriskt rörlig. Min vänster sida är generellt mindre rörlig och jag misstänker att det kan vara en stor anledning till varför bekymmer uppstår.

För övrigt fyllde jag år igår. Därav bilden. Jag ser med positiv förväntan fram mot ytterligare ett år med fysisk och mental utveckling.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar