tisdag 25 november 2014

105kg knäböj enligt plan

Den 20:e januari i år gjorde jag en 1:a på 105kg knäböj. Idag gjorde jag fem stycken 5:or på samma vikt. Videon visar första, andra och femte setet.

Jag har fått några frågor angående varför jag använder mig av en boll. Det finns tre anledningar till det:

Minimera risk för skada
Bollen hindrar mig från att gå djupare än vad jag klarar med en korrekt position av ryggraden. Jag är rörlig nog att gå något djupare än vad bollen tillåter, men jag anser att rörelseomfånget som bollen ger är tillräckligt just nu. Den generella risken med att gå så djupt att ryggraden förlorar sin korrekta position är att diskarna mellan ryggradskotorna utsätts för ett potentiellt skadligt tryck. I mitt fall behöver jag även ta hänsyn till SI-leden mellan korsbenet och höftbenet som tenderar att påverkas negativt vid hög belastning i ytterlägen.

Standardisera rörelseomfång
Med hjälp av bollen kan jag vara säker på att jag gör varje repetition exakt lika djupt, vilket gör att jag kan utvärdera träningen med större säkerhet. Om jag skulle bedöma djupet på varje repetition baserat på känsla skulle det ibland finnas ett tvivel över huruvida jag faktiskt gick lika djupt då det blev tyngre och jag blev tröttare.

Maximera fokus på prestation
Eftersom jag inte behöver lägga något fokus på att hålla reda på hur djupt jag skall gå kan jag använda den energin till att hålla reda på tekniken som gör att jag presterar bättre istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar