måndag 15 december 2014

112,5kg Knäböj - Inte enligt plan

Idag var det dags för knäböj på 112,5kg. Det kändes tungt och repetitionerna blev betydligt färre än förra veckan. Jag gjorde 3+2+2+2 och avslutade med en 5:a på 100kg.

Potentiella anledningar till den relativt dåliga prestationen:

1. Redan förra veckan var 110kg tungt nog för att jag inte skulle klara av att göra mina vanliga 5 reps per set. I och med det kan jag ha klivit över gränsen för var min prestation kommer att tydligt sjunka för varje extra kilo på tången.

2. Intensiteten (ansträngningen) blir hårdare för varje vecka och nu är den hårdare än vad kroppen klarar av att återhämta sig från.

3. Dålig dagsform. Varken mat eller sömn har varit sämre senaste veckan, men jag är snuvig och kroppen kanske inte är 100% på topp.

4. Det var egentligen inte tyngre än senast och jag fegade ur. Detta kan stämma på någon eller ett par reps, men är sannolikt inte orsaken till alla färre reps jämfört med senast. Jag borde åtminstone kunnat gjort 3:or i alla set.

Oavsett anledning tolkar jag det som att det är dags för 1RM-testet snarare snart än senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar