fredag 26 december 2014

Annandagens träning - Nytt upplägg

Jag började känna lite på de "nya" övningarna på julafton, men körde lite mer strukturerat idag. Som planerat har jag bytt Back Squat till Front Squat. Förutom den rena variationen är tanken att den skall:

1. Spara ländryggsmuskulaturen och lämna mer utrymme för Marklyft.
2. Tillåta ett djupare rörelseomfång.
3. Förbereda mig inför framtida frivändningar

På julafton testade jag 5 reps på 40, 50, 60, 70 och 80kg. Idag valde jag att värma upp likadant, men att sedan nöja mig med 5x5 på 70kg. Jag misstänker att jag behöver hålla igen lite med ansträngningen eftersom fokus ligger på att utveckla marklyftet, så vi får se hur progressionen kommer att se ut. Tummen och handleden på höger arm värkte ordentligt, så jag kommer nog att stanna kvar på 70kg kommande passen.

Tidigare har jag ofta kört Front Squat med maximalt djup. Ass to the grass, som det kallas. Även om ryggen ser relativt bra ut även med det djupet, så är den inte godkänd med mina mått mätt. Med hänsyn till mina tidigare bekymmer med bäckenet behöver jag vara försiktig och kommer därför att köra med en bräda för att begränsa rörelseomfånget något. Precis som bollen jag använde i Back Squat:en kommer brädan att hjälpa mig i samma avseenden.

För övrigt har jag gjort en 1:a på 102,5kg som tyngst i Front Squat och om jag minns rätt har jag gjort 5x5 på 77,5kg. Båda "ass to the grass".

Eftersom jag inte skulle köra så tungt valde jag även att köra i mina Nanos istället för lyftarskorna som jag hela tiden har använt i Back Squat:en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar