torsdag 11 december 2014

Enkel och effektiv mobilisering av axlar

På bilden kan ni se en av de mest enkla och effektiva mobiliseringarna för axlarna. Fördelarna med just denna positionen jämfört med liknande, speciellt där man behandlar en sida i taget är:

1. Du sparar tid genom att göra båda sidor samtidigt.
2. Att göra båda sidor samtidigt kan hjälpa till att uppmärksamma asymmetri och skapa symmetri.
3. Med hjälp av riktlinjerna raka armar och händerna högre än huvudet är det väldigt enkelt att hitta en bra position.
4. Det är enkelt att utnyttja kroppstyngden för att addera kraft till töjningen.
5. Närheten/avståndet till väggen gör det enkelt att utvärdera den ökade rörligheten.

Utgå från att använda raka armar och händerna placerade högre än huvudet. Beroende på var någonstans du är stel kommer det att strama i bröst, axlar eller armar ...eller överallt :)

Testa olika höjd på händerna för att hitta positioner där rörligheten kan förbättras.

Jag rekommenderar att du använder dig av PNF-metoden, vilket innebär att du alternerar cirka 5 sekunder kontraktion med cirka 20 sekunder töjning. Skapa kontraktionen genom att i samma position pressa händerna in i väggen. Efter kontraktionen brukar musklerna slappna av bättre och töjningen sker enklare. Upprepa de alternerade kontraktionerna och töjningarna i 2 minuter.

Olika personer har olika behov av rörlighet och mer rörlighet är absolut inte alltid bättre, men att kunna komma in och nudda väggen med bröstet med raka armar och händerna högre än huvudet innebär ingen extrem rörlighet och är något de flesta bör sträva efter med hänsyn till väl fungerande axlar i såväl vardag som träning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar