måndag 1 december 2014

Skivstångsrodd i väntan på marklyft

Som ytterligare en kompensation för att jag just nu inte tränar marklyft valde jag i fredags att byta ut Pull-up mot Skivstångsrodd. Tanken är att rodden fokuserar mindre på lasten och lite mer på bröstryggen, vilket kan förbereda mig lite bättre inför kommande marklyft-satsning. 

När jag gör denna övningen strävar jag efter så mycket fällning av överkroppen som möjligt då det ger övningen ett längre rörelseomfång. Jag strävar även efter att vara så still som möjligt med kroppen och inte rycka eller gunga upp vikten. Jag ser även till att dra hela vägen upp till att stången nuddar magen på varje repetition.

Hittills har jag kört med ett överhandsgrepp (handflatorna riktade mot kroppen), men det kan hända att jag alternerar och även kör underhandsgrepp ibland för att involvera biceps mer och därmed kunna köra med lite tyngre vikter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar