tisdag 6 januari 2015

För- och nackdelar med en våg

Det finns de som anser att en våg är meningslös eller till och med olämplig i syfte att utvärdera kroppen och träningen. Oftast motiverar man detta med att en våg inte vet skillnaden på muskler och fett. Om du ökar eller minskar i vikt vet alltså inte vågen vad som har tillkommit eller försvunnit. Du kan ju dessutom exempelvis öka muskelmassan med lika många kilon som du samtidigt förlorar fettmassa och stå still i vikt. Vågen säger då att ingenting har hänt trots att det har skett en dramatisk förändring av kroppskompositionen.

Allt detta är sant, men det betyder inte att du skall slänga ut din våg, eller sluta använda den. Den har fortfarande ett värde. Nu när jag återgick till min normala kosthållning efter jul- och nyårshelgerna gick jag ner 2,4kg på tre dagar, vilket är värdefull information för mig att ta hänsyn till när jag utför övningar där ansträngningen/prestationen påverkas av kroppsvikten. Om jag inte hade vägt mig hade jag inte vetat det. Jag kände ingen skillnad och jag såg ingen skillnad. Visst var det väntat att jag skulle gå ner i vikt, men jag visste inte hur mycket eller hur snabbt. Viktnedgången bestod huvudsakligen av vätskevikt som en följd av övergången från ett högt till ett lågt kolhydratsintag. 

Det är inte vanligt med dessa relativt stora förändringar på så få dagar, men vågen kan även vara användbar på längre sikt. Speciellt i kombination med andra verktyg. Mer om detta i kommande inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar