lördag 24 januari 2015

Gårdagens träning

Igår var det dags att göra ett försök på 5 reps på 85kg. Jag körde högre volym och intensitet i det föregående passet och var förmodligen inte optimalt förberedd för en maxprestation. Jag bestämde mig för att endast försöka mig på den femte repetitionen om jag uppskattade att sannolikheten att klara det var 50% eller högre. Jag valde att stanna efter 4 reps då det kändes väldigt osannolikt att klara en femte. Det var dock fortfarande ett rekord med två reps fler än vad jag tidigare har presterat på 85kg.

Målet till nästa pass blir att sätta ett nytt 3RM-rekord. Idag ligger det på 82,5kg och målet är 87,5kg. Sannolikheten att jag skall klara en 3:a på 87,5kg är väldigt hög, eftersom jag precis har klarat 4 reps på 85kg. Därefter är målet att göra en 2:a på 90kg. Båda dessa rekord är inom ramarna för vad mina tidigare prestationer redan har bevisat i form av styrka. Syftet, förutom ego-boosten jag får av att sätta rekord, är att vänja mig vid de tyngre vikterna och att mer korrekt kunna beräkna vilka vikter jag bör träna på framöver.

För övrigt var detta passet väldigt likt det förra, med Knäböj, Utfall, Raka Marklyft och Pull-Ups.  Pull-Ups tränades med högre intensitet och resulterade i ett nytt rekord på 6+6+6+6+8 reps på kroppsvikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar