måndag 5 januari 2015

Mindre rolig start på året

I onsdags under det tredje passet med Front Squat och Marklyft började korsbenet och ländryggen att krångla igen. Jag har dock inte behövt ställa in något träningspass. Jag har kört två pass sedan dess och har då undvikit Front Squat och Marklyft. Front Squat har ersatts med viktade Step Ups som videon visar. Idag körde jag Höft- och Ryggextensioner istället för Marklyft, men även det undvek jag i fredags. Kroppen känns bättre för varje dag och det dröjer nog inte länge innan allt känns bra igen. Det jag gör för att bli bättre är att utöka mobilisering av ryggrad och höfter från endast träningsdagar till varje dag, samt massagestolbehandling varje dag.

Anledningen till varför det började krångla kan vara:

1. Att belastningen var för stor i kombination med det djupare rörelseomfånget i Front Squat:en
2. Inte tillräckligt kontrollerad Marklyft-teknik
3. Kombinationen av punkt 1 och 2

Planen är nu att undvika Knäböj och Marklyft tills jag känner mig helt bra. Om jag inte känner mig bra inom en vecka bokar jag en naprapatbehandling. När det väl känns bra återinför jag endast Marklyft, inte knäböj. Jag startar eventuellt också med att korta ner rörelseomfånget för marklyftet och kör inte närmare golvet än att stången nuddar knäna. Det kommer inte att utmana bäckenet och ryggen lika mycket.

Step Up:en som videon visar är hyfsat ansträngande, men inte någon maxprestation. Just nu nöjer jag mig med det då jag inte vill addera mer vikt och utmana/belasta ryggen ytterligare.
Knäuppdragningarna gör jag för att de bidrar till en hårdare kontraktion av den andra sidan i toppläget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar