söndag 1 februari 2015

Rehabilitering

Trots att jag var försiktig ledde några få kilometer löpning i tisdags till en överansträngning/töjning av ett ledband i knät. Jag valde mina bäst lämpade skor, jag startade i lugnt tempo och alternerade till och med varje 400m löpning med 400m promenad för att vara extra försiktig. Men det var bevisligen inte försiktigt nog. Allt kändes ok både under och efter träningen. Även styrketräningen dagens efter kändes bra. Men senare på kvällen kom smärtan. Jag haltade fram och hade stora problem med att gå upp och ner för trappor.

Efter två konsultationer konstaterade jag att det med stor sannolikhet är ett överansträngt/töjt ledband och rehabiliteringen startade i fredags. Direkt efter träningen kunde jag gå utan att halta och trapporna gick också betydligt bättre att gå i. Förhoppningsvis kommer det bara att ta en till två månader innan jag är tillbaka till den vanliga träningen igen. Jag kommer att exkludera tung benträning samt alla explosiva rörelser tills all smärta är borta. Just nu ser rehabiliteringen ut så här:

Benspark 3x12
Lårcurl 3x12
Vadpress 3x12
Air Squat 3x12

Detta kommer jag att köra minst tre gånger per vecka med stegrande belastning så ofta som möjligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar