fredag 8 januari 2016

Två stora fördelar med unilateral träning

Jag har alltid varit en stor förespråkare av unilateral träning, vilket är ett finare ord för träning med en arm eller ett ben åt gången. På senare tid har jag insett att fördelarna är fler och större än vad jag tidigare har trott. Här är två stora fördelar:

1. Alla är mer eller mindre asymmetriska när det gäller styrka, rörlighet och motorik. Denna asymmetri kan leda till att muskler, i både träning och vardag, antingen aktiveras för mycket eller för lite. Kort beskrivet väljer kroppen att göra det enkelt för sig och använder den väl fungerade sidan för mycket och använder den sämre sidan för lite. I bästa fall leder detta bara till att kroppen inte presterar lika bra, men i värsta fall leder det förr eller senare till skada. Unilateral träning gör det möjligt att fokusera på en sida i taget och jämna ut skillnaderna. Ur skadesynpunkt är ofta värre att ha en bra och en dålig sida jämfört med två lika dåliga sidor. Sträva alltså efter symmetri.

2. Att träna en sida åt gången innebär oftast även att kroppen utmanas i fler rörelseplan samtidigt. En faktor som jag prioriterar betydligt mer nu. Om vi tar den stående axelpressen på bilden nere till vänster som exempel, gör utförandet med en arm att kroppen behöver stabiliseras i sidled på ett sätt som inte krävs annars. Jag kommer att skriva mer ingående förklaringar till vad den faktiska fördelen med detta är i framtida inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar