onsdag 30 mars 2016

Nytt spännande experiment - Wim Hof-metoden

Kalla duschar och isbad har länge använts av olika idrottare. Oftast i syfte att påskynda återhämtningen från träning. Eftersom jag uppskattar varken väldigt kalla eller varma temperaturer och dessutom inte hört om några märkvärdiga positiva resultat har det inte intresserat mig att testa eller forska vidare i detta. En man som heter Wim Hof har dock nyligen gjort mig extremt nyfiken.

Jag kom först i kontakt med honom när han var gäst på Joe Rogans podcast. Sedan har jag lyssnat på några fler intervjuer och sett Vice-dokumentären som jag inkluderat nedan. Det är omöjligt att inte fascineras av denna man. Kortfattat bygger hans metod på att utveckla kroppens förmåga att bland annat reglera hormoner genom andningstekniker och att utsätta sig för kyla. Effekterna är vetenskapligt bevisade och upprepade hos flera individer.

Jag är inne på min fjärde dag av att duscha kallt. Jag gör det en gång om dagen i cirka fem minuter. Jag har redan börjat tåla kylan bättre, men jag har inte testat det kallaste som går än. Mitt syfte, förutom de allmänna positiva hälsoeffekterna, är att effektivisera fettförbränningen. Jag uppmärksammades på kylans effekt på fettförbränningen när jag läste boken The 4 hour body av Tim Ferriss för några år sedan. Då brydde jag mig aldrig om att testa. Nu när det däremot finns god anledning att förvänta sig flera kraftfulla positiva effekter, är jag tillräckligt motiverad att testa.

Jag planerar att även inkludera andningsteknikerna framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar